Язык

Журнал «Наука и школа», №4 за 2017 год

(ПОЛНАЯ ВЕРСИЯ)

КАЧЕСТВО И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УСЛУГ: ОПЫТ ОПРЕДЕЛЕНИЯ
И ДИФФЕРЕНЦИАЦИИ ПОНЯТИЙ (часть 2)

Л. И. Фишман

Аннотация. В двух статьях, отражающих результаты исследования, на основе анализа ро-
довых понятий и специфики производства и потребления образовательных услуг показано,
что понятие «качество образовательной услуги» целесообразно применять для оценки раз-
личными субъектами внешней среды актуального соответствия реальных свойств услуги
запросам потребителей и различных благополучателей, а также отличать от понятия
«качество производства образовательной услуги». Определено наполнение «потребительско-
го качества», далеко не всегда включающего образовательные результаты, зачастую сводя-
щегося к важным для потребителей и их представителей характеристикам процесса ока-
зания услуги и непосредственным эффектам, связанным с самим фактом потребления дан-
ной услуги и (или) услуг данного производителя, а также качества образования с позиции
государства, показано, что это понятие является внутренне противоречивым.
Показана ограниченная сфера корректного применения понятия «конкурентоспособность об-
разовательной услуги», которая определяется представлениями потребителей и иных лиц, по-
могающих потребителям сделать выбор или делающий этот выбор за них, об образовательных
результатах (в не очень значительной степени); о характеристиках процесса оказания услуг;
о ближайших и отдаленных эффектах потребления услуги, о представлениях о цене.
Осуществленная концептуализация понятий позволяет объяснить известное из прак-
тики нередкое отсутствие корреляции между конкурентоспособностью производителей
образовательных услуг и актуальным качеством этих услуг, а также то, что используе-
мые на практике механизмы финансирования образовательных услуг из бюджетов зача-
стую способствуют увеличению расхождения конкурентоспособности и качества.
Проведенный анализ позволяет констатировать, что государство, декларируя заботу о ка-
честве образовательных услуг, реально весьма слабо влияет на это качество, предложены не-
которые направления совершенствования используемых государством механизмов влияния на
качество.
Ключевые слова: качество, социальные услуги, качество образовательных услуг, конкуренто-
способность образовательных услуг.

QUALITY AND COMPETITIVENESS OF EDUCATION SERVICES: EXPERIENCE IN THE DEFINITION AND DIFFERENTIATION OF CONCEPTS (part 2)

L. I. Fishman

Abstract. The study presented in two articles examines generic concepts of “quality”, “competitiveness”,
“service” and “education” and also the features of education services production and consumption
in order to define and to differentiate the concepts of “education services quality” and “education
services competitiveness”. It provides the conclusion that the concept of education service qual-external environment of education organization. Moreover, the perspective provided in the study
suggests that education service quality reflects an actual degree of accordance of real education service
properties and needs of different consumers, customers and beneficiaries and also the necessity
to differentiate education service quality and education service quality production.
One of the results of the study is the concept of customer education service quality which not often
includes education results, very often reduces to features of education service process itself including a
school or a university trademark. On the contrary the education services quality from governmental perspective
needs to include first of all long-terms effects of education. This provides to internal contradiction
in this term because examination of today effects conducts to evaluation of yesterday quality.
The study suggests the limited scope of correct application of the concept of “education service competitiveness”
which is determined by the views of consumers and other actors helping consumers to
choose or making a chose for consumers about educational results (to a lesser degree), about features of
education service process itself, about short-terms and long-terms effects of education service and about
the price. The conceptualization of concepts that has been implemented makes it possible to explain the
frequent lack of correlation between the competitiveness of producers of educational services and the
actual quality of these services, as well as the fact that the mechanisms of financing educational services
from budgets often help to increase the divergence of competitiveness and quality. The analysis
allows to state that the state, declaring care for the quality of educational services, in fact has very poor
effect on this quality, several directions for improving the mechanisms of influence on quality used by
the state have been suggested.
Keywords: quality, social services, quality of educational services, competitiveness of educational
services.

Фишман Лев Исаакович, доктор экономических наук, доктор педагогических наук, профессор, декан факультета
экономики, управления и сервиса Самарского государственного социально-педагогического университета
e-mail: l_fishman@mail.ru
Fishman Lev I., ScD in Economics, ScD in Education, Professor, Dean, Economics, Management and Service
Faculty, Samara State University of Social Sciences and Education
e-mail: l_fishman@mail.ru

ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ЗАКОН О ФЕДЕРАЛЬНОМ БЮДЖЕТЕ КАК ИСТОЧНИК РЕГУЛИРОВАНИЯ ФИНАНСИРОВАНИЯ
ОБРАЗОВАНИЯ

В. В. Чеха

Аннотация. В настоящей статье раскрывается роль федерального закона о бюджете в фи-
нансировании образования в России. В связи с этим в статье исследуется вопрос статуса
федерального закона о бюджете. Федеральный закон о бюджете содержит объем расходов на
образование и выступает главной основой для осуществления государственной политики в
сфере образования. Также исследуется значение федерального бюджета как «точки сбора» го-
сударственных программ, обеспечивающих финансирование развития образования.
Ключевые слова: бюджет, Закон о федеральном бюджете, финансирование образования, рас-
ходы на образование, государственная политика в сфере образования, государственные про-
граммы, бюджетное послание, прогноз социально-экономического развития.

FEDERAL BUDGET LAW AS A SOURCE OF REGULATION OF EDUCATION FINANCING

V. V. Chekha

Abstract. The article elaborates on the role of the federal law on the budget in financing of education in
Russia. In this regard the article analyzes the issue of the status of the federal law on the budget. The federal
budget law contains the amount of expenditure on education and is the main basis for the implementation
of state policy in the field of education. Also, the significance of the federal budget as a „point of
collection” of state programs that provide financing for the development of education is also considered.
Keywords: the budget, federal budget law, financing of education, expenses on education, state policy in
the field of education, state programs, the budget message, forecast of social and economic development.

Чеха Вадим Витальевич, кандидат юридических наук, профессор кафедры управления образовательными
системами МПГУ, начальник управления правового и кадрового обеспечения Россотрудничества
e-mail: tschecha77@list.ru
Chekha Vadim V., PhD in Jurisprudence, Professor, Management of Educational Systems Department, Moscow
State University of Education, Head of legal and personnel support of the Federal Agency Rossotrudnichestvo
e-mail: tschecha77@list.ru

К ВОПРОСУ О СООТНОШЕНИИ ИСТОЧНИКОВ ЧАСТНОГО ПРАВА

А. Г. Демиева

Аннотация. Статья посвящена анализу соотношения разных источников частного права.
Актуальность темы исследования определяется отсутствием единообразия в подходах к ре-
шению проблемы взаимодействия источников правовых норм как на теоретическом, так и на
законодательном уровнях. Автором делается вывод о том, что взаимодействие источников
права может строиться по горизонтальному и вертикальному принципу. Горизонтальное
взаимодействие предполагает взаимосвязь источников частного права разных видов. Верти-
кальное взаимодействие строится на определении иерархии источников права в по отноше-
нию друг к другу рамках одной группы. Иерархия источников права может быть только там,
где имеет место иерархия издающих их органов. Обычай и договор, создаваемые самими участ-
никами гражданского оборота, в вертикальное взаимодействие не вступают.
Ключевые слова: источник права, иерархия, единство и дифференциация, закон, обычай,
предпринимательство.

ISSUES OF RATIO OF THE SOURSES OF PRIVATE LAW

A. G. Demieva

Absrtract. The article analyzes the ratio of different sources of private law. Relevance of a research
subject is defined by lack of uniformity in approaches to the solution of the problem of interaction of
sources of precepts of law both on theoretical and on legislative levels. The author draws a conclusion
that interaction of sources of law can be based on the horizontal and vertical principles. Horizontal
interaction assumes interrelation of different types of private law sources. Vertical interaction is based
on identification of hierarchy of sources of law in relation to each other within one group. The hierarchy
of sources of law can be only where the hierarchy of the bodies publishing them takes place. The
custom and the contract created by participants of civil circulation do not enter vertical interaction.
Keywords: Source of law, hierarchy, unity and differentiation, law, custom, entrepreneurship.

Демиева Айнур Габдульбаровна, кандидат юридических наук, доцент кафедры гражданского права Казанского
(Приволжского) федерального университета
e-mail: ademieva@bk.ru
Demiyeva Aynur G., PhD in Jurisprudence, Associate Professor, Civil law Department, Kazan (Privolzhsk) Federal
University
e-mail: ademieva@bk.ru

ОБРАЗОВАНИЕ КАК ФАКТОР ОБЕСПЕЧЕНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ РОССИИ

В. И. Ерошин

Аннотация. Статья посвящена вопросам участия образования в обеспечении экономической
безопасности и социальной стабильности российского общества. В данном аспекте рассма-
тривается влияние образования на экономический рост, развитие человеческого потенциала,
повышение производительности труда, возрастание благосостояния населения. Выявляются
каналы положительного воздействия образования на научно-технический и технологический
прогресс, расширение и инновационное развитие общественного производства, повышение уров-
ня благосостояния населения. Отмечается, что тесная взаимосвязь образования и науки слу-
жит дополнительным условием обеспечения экономической безопасности в связи с тем, что
научные познания повышают возможности человека, государства, общества противостоять
различного рода угрозам, предвидеть и подавлять появляющиеся опасности.
Ключевые слова: образование, экономическая безопасность, социально-экономическая ста-
бильность, экономика образования, экономическая эффективность образования, экономиче-
ский рост, человеческий потенциал, производительность труда, доходы индивидуумов, заня-
тость, безработица, уровень жизни.

EDUCATION AS A FACTOR OF ENSURING ECONOMIC SECURITY IN RUSSIA

V. I. Eroshin

Abstract. The article dwells upon the issues of participation of education in ensuring economic security
and social stability of Russian society. In this respect the article considers the influence of education
on economic growth, the development of human potential, the increase of labor productivity, the
growth of the well-being of the population. The methods of positive impact of education on scientific
and technical and technological progress, expansion and innovative development of social production,
increasing the level of the well-being of population are revealed. It is noted that the close interconnection
of education and science is an additional condition for ensuring economic security due to the
fact that scientific knowledge enhances the capabilities of people, state and society to confront various
threats, to anticipate and suppress emerging dangers.
Keywords: education, economic security, socio-economic stability, education economics, economic efficiency
of education, economic growth, human potential, labor productivity, individual earning capacity,
employment, unemployment, living standards.

Ерошин Владимир Иванович, доктор экономических наук, профессор, член-корреспондент Российской
академии образования
e-mail: vi.eroshin@yandex.ru
Eroshin Vladimir I., ScD in Economics, Professor, Corresponding member, Russian Academy of Sciences
e-mail: vi.eroshin@yandex.ru

МЕТОДИЧЕСКИЙ ПОДХОД К ОПРЕДЕЛЕНИЮ ФАКТОРОВ ВОСПРОИЗВОДСТВА НАСЕЛЕНИЯ

В. Ж. Цветков, Е. А. Цветкова

Аннотация. В статье рассматривается фонд времени как фактор, наиболее тесно связанный с
воспроизводством населения. Желание женщин рожать детей входит в противоречие с их возрас-
тающей системой ценностей и снижением свободного времени при рождении ребенка. Поэтому,
чтобы сохранять и развивать систему возвышающихся потребностей женщин, необходимо созда-
вать условия для того, чтобы женщины с рождением детей не чувствовали себя ущемленными с
точки зрения свободного времени. Для этого необходимо развивать систему дошкольных учрежде-
ний и рабочих мест для женщин с детьми со свободным графиком и удаленным доступом.
Ключевые слова: воспроизводство населения, демографические факторы, фонд времени, дет-
ские дошкольные учреждения, свободное время, домашний труд, возвышающиеся ценности.

METHODICAL APPROACH TO DEFINING THE FACTORS OF POPULATION REPRODUCTION

V. J. Tsvetkov, E. A. Tsvetkova

Abstract. The article considers the fund of time as a factor which is most closely connected with reproduction
of population. Desire of women to give birth to children is in a conflict with their increasing system
of values and decrease in free time when the child is born. Therefore to keep and develop the system
of women’s exalting needs, it is necessary to create conditions so that women with the birth of children
don’t feel disadvantaged in terms of free time. For this purpose it is necessary to develop a system of
preschool institutions and workplaces for women with children with flexible schedule and remote access.
Keywords: reproduction of population, demographic factors, fund of time, preschool institutions, free
time, domestic chores, increasing values.

Цветков Василий Жанович, доктор исторических наук, профессор кафедры новейшей отечественной
истории Московского педагогического государственного университета
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Tsvetkov Vasiliy J., ScD in History, Professor, Contemporary Russian History Department, Moscow State University
of Education
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Цветкова Елена Александровна, кандидат экономических наук, доцент кафедры психологических и педагогических
наук, ОЧУ ВО «Академия МНЭПУ»
e-mail: tsvetcov@rambler.ru
Tsvetkova Elena A., PhD in Economics, Associate professor, Psychology and Pedagogy Department, Academy
“International Independent Ecological-Political University”
e-mail: tsvetcov@rambler.ru

АНАЛИЗ ПОДХОДОВ К ОБНОВЛЕНИЮ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ: ИЗМЕНЕНИЕ РОЛИ НОСИТЕЛЕЙ
СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ И РЕГУЛЯТОРОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ

В. С. Басюк, О. А. Фиофанова

Аннотация. В статье рассматривается проблема обновления и конкретизации содержания
общего образования. Анализируется стратегия научно-технологического развития как регу-
лятор обновления содержания общего образования: при проектировании содержания общего
образования на основе новых знаний и направлений научно-технологического развития возни-
кает дилемма подходов: с одной стороны, мультидисциплинарного в развитии науки и техно-
логий, а с другой – монопредметного (концепция «учебных предметов» в школе). Прогнозируется
изменение роли носителей содержания образования: образовательные программы, контроль-
но-измерительные и диагностические материалы, используемые в процедурах оценки качества
и результатов реализации образовательных программ общего образования: государственная
итоговая аттестация (ГИА, ЕГЭ), национальные исследования качества образования, всерос-
сийские проверочные работы.
Ключевые слова: Стратегия научно-технологического развития, национальная технологи-
ческая инициатива, управление знаниями, деятельностное понимание знания, образователь-
ный стандарт, концепции предметных областей как инструмент обновления содержания об-
разования, проектирование образовательных программ.

SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT AS SOURCE OF UPDATING THE CONTENT OF EDUCATION

V. S. Basyuk, O. A. Fiofanova

Abstract. The article considers the problem of updating and specification of the content of general
education. The strategy of scientific and technological development is analyzed as a regulator of updating
the content of general education. When designing the content of general education on the basis
of new knowledge and directions of scientific and technological development, a dilemma arises: on the
one hand, multidisciplinary in the development of science and technology, and on the other – monosubject
(a concept of „school subjects”). The change in the role of the content of education is projected:
educational programs, test and diagnostic materials used in the procedures for assessing the quality
and results of the implementation of educational programs in general education: state final certification
(State final attestation, Unified State Exam), national studies on the quality of education, and
all-Russian test work.
Keywords: Strategy of scientific and technological development, national technological initiative,
management of knowledge, activity understanding of knowledge, educational standard, concepts of subject
domains as an instrument of updating the content of education, designing educational programs.

Басюк Виктор Cтефанович, доктор психологических наук, заместитель президента Российской академии образования,
заместитель председателя Федерального учебно-методического объединения по общему образованию
e-mail: bvs@mail.ru
Basyuk Viktor S., ScD in Psychology, Vice president, Russian Academy of Education, Vice chairman, Federal educational
and methodical association
e-mail: bvs@mail.ru
Фиофанова Ольга Александровна, доктор педагогических наук, советник ректората по научной работе
Московского педагогического государственного университета
e-mail: fiofanova@mail.ru
Fiofanova Olga A., ScD in Education, adviser of Rector on scientific work, Moscow State University of Education
e-mail: fiofanova@mail.ru

РОЛЬ СОЦИАЛЬНО-ПОЛИТИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ МИРОВОЗЗРЕНИЯ СТУДЕНТА

М. М. Симонова, Т. А. Левченкова

Аннотация. В статье рассматривается роль социально-политического образования в форми-
ровании мировоззрения студента, важность влияния высшей школы на процесс формирования
политической социализации студенческой молодежи. Рассматривается идеология работы по
формированию ценностных ориентиров молодого поколения, деятельность вузов по форми-
рованию мировоззрения и социальной активности студенчества. В статье акцентируется
внимание на ценностный аспект образовательной практики, обращения к системе ценно-
стей, влияющих на формирование политической культуры, идеалов, принципов и убеждений
студента.
Ключевые слова: социально-политическое образование, образовательная деятельность, вос-
питание, политическая социализация, политическая культура.

THE ROLE OF SOCIAL AND POLITICAL EDUCATION IN THE FORMATION OF THE STUDENT OUTLOOK

M. M. Simonova, T. A. Levchenkova

Abstract. The article deals with the role of social and political education in the formation of the
student’s outlook, the importance of high school influence on the process of political socialization of
students. The article also considers the ideology of work on the formation of values of the young generation,
the activity of higher education institutions in the formation of attitudes and social activity
of students. The article focuses on the value aspect of educational practice, referring to the system of
values that influence the formation of political culture, ideals, principles, and beliefs of a student
Keywords: socio-political education, educational activity, upbringing, political socialization, political
culture.

Симонова Маргарита Михайловна, кандидат социологических наук, доцент, доцент кафедры «Управление
персоналом и психология» Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации
e-mail: MMSimonova@fa.ru
Simonova Margaritay M., PhD in Sociology, Associate Professor, Human Resource Management and Psychology
Department, Financial University under the Government of the Russian Federation
e-mail: MMSimonova@fa.ru
Левченкова Татьяна Анатольевна, кандидат философских наук, доцент, доцент кафедры «Общественные
науки и профессиональная коммуникация», Юридический институт Московского государственного университета
путей сообщения Императора Николая II (МИИТ)
e-mail: tat-lev-65@yandex.ru
Levchenkova Tatiana A., PhD in Philosophy, Associate professor, Social sciences and professional communication
Department, Law Institute, Emperor Nicholas II Moscow State University of Railway Engineering
e-mail: tat-lev-65@yandex.ru

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПРЕЕМСТВЕННОСТИ В ФОРМИРОВАНИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ
В СИСТЕМЕ «ЛИЦЕЙ – ВУЗ»

Н. Г. Баженова, И. Г. Одоевцева

Аннотация. Процессы, происходящие в отечественном образовании, свидетельствуют о том,
что механизмы преемственности в нем выражены недостаточно. Авторы статьи решение
данной проблемы видят в соблюдении педагогических условий, обеспечивающих преемствен-
ность в формировании образовательных результатов. В статье дается описание условий, их
связь с различными аспектами преемственности и роль в формировании образовательных
результатов, а также опыт реализации обозначенных условий в системе «лицей – вуз» При-
амурского государственного университета имени Шолом-Алейхема.
Ключевые слова: непрерывное образование, преемственность, образовательные результаты,
система «лицей – вуз», педагогические условия.

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF CONTINUITY IN THE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL RESULTS IN THE SYSTEM «LYCEUM – UNIVERSITY»

N. G. Bazhenova, I. G. Odoevceva

Abstract. The processes occurring in national education show that the mechanisms of succession are
insufficient. The authors of the article see the solution of this problem in the observance of the pedagogical
conditions that ensure the continuity in the development of educational outcome. The article
describes the terms and their relation with different aspects of continuity and the role in the formation
of educational results as well as the experience of implementing these conditions in the system “Lyceum
– University” of the Sholom Aleichem Amur State University.
Keywords: Continuing education, continuity, educational outcome, the system “Lyceum – University”,
pedagogical conditions.

Баженова Наталья Геннадьевна, ректор Приамурского государственного университета имени Шолом-
Алейхема, кандидат педагогических наук, доцент
e-mail: n-bazhenova@yandex.ru
Bazhenova Natalya G., Rector, Sholom Aleichem Amur State University, PhD in Education, Associate Professor
e-mail: n-bazhenova@yandex.ru
Одоевцева Ирина Геннадьевна, старший преподаватель кафедры информационных систем, математики
и методик обучения, преподаватель лицея Приамурского государственного университета имени Шолом-
Алейхема
e-mail: dichenko-irina@list.ru
Odoevceva Irina G., senior lecturer, Information systems, mathematics and teaching methods Department,
teacher, lyceum, Sholom Aleichem Amur State University
e-mail: dichenko-irina@list.ru

ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В СИСТЕМЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ

Д. А. Гусев, О. В. Флеров

Аннотация. В статье рассматриваются кадровые аспекты организации обучения ино-
странному языку в системе ДПО, которое, согласно современным представлениям, вклю-
чает профессиональную переподготовку, повышение квалификации и корпоративное об-
учение. В статье демонстрируется, что кадровое обеспечение указанного педагогического
процесса выступает условием учебно-методического и организационно-методического обе-
спечения. Автор показывает, что кадровое обеспечение обусловлено дидактическими, со-
циально-экономическими и социально-психологическими факторами и реализуется на
двух уровнях: отбор преподавателей и создание условий для формирования позитивного
имиджа и социально-экономической выгодности соответствующих рабочих мест.
В качестве структурно-содержательных компонентов данных уровней в статье анализи-
руется применение метода профессиографирования применительно к преподавателям ино-
странного языка в дополнительном профессиональном образовании (ДПО), особенности со-
ставления их портфолио, а также функционал преподавателя-методиста, реализующего ко-
ординирующую и организационно-методическую функцию в данной системе. Особое внимание
уделяется универсализации преподавателей в ДПО и формам обмена педагогическим опытом
в нем, а также интеграции центров корпоративного обучения и структур ДПО при вузах для
развития данной системы на основе собственных ресурсов с целью повышения привлекатель-
ности ДПО не только как образовательной услуги, но и в качестве своего рода работодателя
в современных социально-экономических условиях.
Ключевые слова: дополнительное профессиональное образование, обучение взрослых, корпора-
тивное обучение, кадровое обеспечение, портфолио, квалификационные требования.

IMPROVING THE STAFFING OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN THE SYSTEM OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION

D. A. Gusev, O. V. Flerov

Abstract. The article reviews human resource aspects of teaching foreign languages in the system of
continuing education that is currently supposed to include professional retraining, continuing professional
education and corporate teaching. It demonstrates that staffing structure conditions academic
and organizational aspects. Conditioned in its turn by didactic, socio-economic and psychological
factors, which are analyzed in the article as well, it spans two levels: casting teachers and proving
due conditions for them to form a positive image and economic profitability of these jobs.
As an example of structural components on these levels, the article presents the applying job-analysis
method for foreign language teachers, making up their portfolios as well as academic coordinator’s
range of responsibilities in this system. Particular attention is paid to teachers’ universalization and
forms of experience exchange, as well as to integration of corporate educational centers in university
additional education structures for making an attractive image of this system both as educational service
and an employer.
Keywords: additional professional education, teaching adults, in-company teaching, staffing, portfolio,
qualification requirements.

Гусев Дмитрий Алексеевич, доктор философских наук, профессор кафедры философии Московского педагогического
государственного университета; профессор кафедры психологии, педагогики и социально-
гуманитарных дисциплин Московского университета им. С.Ю. Витте; профессор кафедры социально-гуманитарных,
экономических и естественнонаучных дисциплин Института права и национальной безопасности
Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
e-mail: gusev.d@bk.ru
Gusev Dmitry A., PhD in Philosophy, Professor, Philosophy Department, Moscow State University of Education,
Professor, Psychology, Pedagogy, and Socio-Humanitarian Disciplines Department, Witte Moscow University; Professor,
Humanities, Economics and Natural Sciences Department, Institute of law and National Security, Russian
Presidential Academy of National Economy and Public Administration
e-mail: gusev.d@bk.ru
Флеров Олег Владиславович, кандидат педагогических наук, заместитель заведующего кафедрой психологии,
педагогики и социально-гуманитарных дисциплин Московского университета им. С. Ю. Витте
e-mail: olegflyoroff@yandex.ru
Flerov Oleg V., PhD in Education, Deputy Chairperson, Psychology, Pedagogy, and Socio-Humanitarian Disciplines
Department, Moscow Witte University
e-mail: olegflyoroff@yandex.ru

КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ ОБУЧЕННОСТИ ЖИВОПИСНОЙГРАМОТЕ В ПРЕДПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КЛАССАХ
ДЕТСКИХ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ШКОЛ

Э. С. Литвинова

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема оценки живописных работ учащих-
ся детских художественных школ, работающих по новым предпрофессиональным программам.
Актуальность статьи – в попытке раскрыть технологию оценивания качества теорети-
ческой, практической и творческой подготовки по учебному предмету «живопись» у детей в
1–2-х классах на базе детских художественных школ по новым дополнительным предпрофесси-
ональным общеобразовательным программам. В качестве исследовательской задачи автором
была определена попытка объективной оценки детских рисунков для разработки более эффек-
тивных методов преподавания.
Значительное внимание уделяется многосторонней методике оценивания живописных ра-
бот. Особенностью подхода автора является применение образовательного алгоритма, повы-
шающего познавательную и творческую активность ребенка и положительно влияющего на
уровень академической предпрофессиональной подготовки по предмету «живопись» учащихся
детских художественных школ.
Ключевые слова: критерии оценки обученности живописной грамоте учащихся предпрофес-
сиональных классов, уровни оценивания живописных работ, требования к уровню подготовки
обучающихся в детских художественных школах.

EVALUATION CRITERIA FOR TRAINING FINE ARTS LITERACY IN THE PRE-PROFESSIONAL CLASSES OF CHILDREN’S ART SCHOOLS

E. S. Litvinova

Abstract. The article deals with the problem of an assessment of paintings of pupils of the children’s
art schools working according to new pre-professional programs.
Relevance of the article is in the attempt to disclose technology of estimation of quality of theoretical,
practical and creative preparation for the subject „painting” for children in 1-2 grades, on the basis of children’s
art schools, according to new additional pre-professional general education programs.
As a research task the author defined an attempt to objectively evaluate children’s drawings in order
to develop more effective methods of teaching.
Considerable attention is paid to a multilateral technique of estimation of paintings. A special feature
of the author’s approach is application of the educational algorithm which is increasing informative
and creative activity of the child and is positively influencing the level of the academic prevocational
training in the subject „painting” of pupils of children’s art schools.
Keywords: criteria for evaluation of proficiency in fine arts of pupils of preprofessional classes, levels
of estimation of works of art, requirements to level of training students at Children’s Art Schools.

Литвинова Эльвира Сергеевна, преподаватель изобразительного искусства высшей категории, заведующая
отделением раннего эстетического развития детей Детской школы искусств г. Волгодонска
e-mail: art-elita@mail.ru
Litvinova Elvira S., fine arts teacher of the highest category, Head of Department of early aesthetic development
of children, Children’s Art School, Volgodonsk
e-mail: art-elita@mail.ru

ОЦЕНКА КАЧЕСТВА ШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ И КАНАДЕ

О. С. Беликова

Аннотация. В статье рассматривается разработка и реализация системы подотчетности
в образовании в Канаде и в России. Среди форм и методов, способствующих оценке качества
образования в обеих странах, отмечается участие в национальных, провинциальных/единых,
международных экзаменах, оценивание учителей в контексте подотчетности; указывается
сходство и различия в системах подотчетности обеих стран, а также мировые тенденции в
работе над повышением качества образования. На примере крупнейшей провинции Канады –
Онтарио раскрывается комплексный подход к оценке образовательных достижений школьни-
ков, цели и процедура оценивания учителей общеобразовательной школы; проводится анало-
гия с процедурой аттестации педагогических работников государственных и муниципальных
образовательных учреждений в России.
Ключевые слова: Канада, Россия, Онтарио, система TPA, общеобразовательная школа, подот-
четность, образовательная политика, оценка, оценивание, экзамены, тестирование, аттестация.

ASSESSMENT OF THE QUALITY OF SCHOOL EDUCATION IN RUSSIA AND CANADA

O. S. Belikova

Abstract. The article considers the development and implementation of a system of accountability in
education in Canada and in Russia. Among forms and methods contributing to assessment of the education
quality in both countries it is marked the participation in national, provincial/unified examinations,
teachers evaluating in the context of accountability ; similarities and differences in accountability
systems of both countries are pointed out as well as world trends in the improving quality of
education. Taken the largest province of Canada as an example, the article reveals a complex approach
to the assessment of pupils’ educational achievements, purposes and procedure of comprehensive school
teachers’ assessment and makes analogy with the procedure of certification of pedagogical stuff of state
and municipal educational institutions in Russia.
Keywords: Canada, Russia, Ontario, TPA system, comprehensive school, accountability, educational
policy, assessment, evaluation, examinations, testing, certification.

Беликова Ольга Сергеевна, преподаватель филиала Приморского краевого колледжа искусств в г. Находка,
аспирант Дальневосточного Федерального Университета, г. Владивосток
e-mail: larks79@mail.ru
Belikova Olga S., lecturer, branch of Primorsky Regional College of Art, Nakchodka, post-graduate student, Far
East Federal University
e-mail: larks79@mail.ru

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ ВОСПИТАНИЯ ПЕВЦОВ В ВОКАЛЬНОЙ РАБОТЕ МАРИИ МОИСЕЕВНЫ МИРЗОЕВОЙ

Г. П. Стулова

Аннотация. Данная статья посвящена анализу педагогического опыта воспитания академи-
ческих певцов прошлых эпох. Автор утверждает, что изучение истории национальной культу-
ры может не только обогатить образовательные программы специальных учебных заведений,
но и способствовать разработке инновационных подходов к методике обучения пению с уче-
том культурных и социальных условий современности.
К традиционным принципам обучения пению относятся такие, как: единство музыкально-ху-
дожественного и вокально-технического развития учащихся; постепенность и последователь-
ность в усложнении вокально-технических и музыкально-исполнительских задач; индивидуаль-
ный подход к обучению. В статье раскрывается их сущность и содержание с позиций достижений
современной науки в области философии, анатомии, физиологии, нейрофизиологии, акустики,
фониатрии, эстетики и др.
Для реализации данных принципов в учебной практике у каждого педагога используются свои
методы. Большой интерес представляет работы с певцами в классе профессора Московской
государственной консерватории Марии Моисеевны Мирзоевой.
В результате анализа архивных данных, имеющихся публикаций, вокальных сочинений и
учебных пособий М. М. Мирзоевой, а также воспоминаний ее учеников в статье шаг за шагом
раскрывается методика воспитания академических певцов. Опыт ее работы свидетельству-
ет о верности М. М. Мирзоевой традициям русской вокальной школы, а ее методы остаются
актуальными и для современной учебной практики.
Ключевые слова: М. М. Мирзоева, принципы, методы, вокальная педагогика, певцы, обучение
и воспитание, традиции, русская вокальная школа.

PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF SINGERS’ TRAINING IN THE VOCAL WORK OF MARIA MOISEEVNA MIRZOEVA

G. P. Stulova

Abstract. The article deals with the analysis of pedagogical experience in training academic singers within
past decades. The author asserts that studying the history of national culture can broaden educational
programs of specific institutions, as well as promote the development of innovative approaches to methodology
of singing training taking into account contemporary cultural and social conditions.
Traditional principles of teaching singing include the unity of musical, artistic and vocal and technical
development of students, gradualism and consistency in the complication of vocal, technical
and musical-performing tasks, individual approach to learning. The article reveals their essence and
content from the standpoint of the achievements of modern science in the field of philosophy, anatomy,
physiology, neurophysiology, acoustics, phoniatry, aesthetics, and others. Every teacher, in order to
implement these principles in practice, uses his own methods. Of great interest is the work with singers
in the class of professor of the Moscow State Conservatory Maria M. Mirzoyeva. As a result of theanalysis of data in the archives, available works, vocal compositions and teaching M. M. Mirzoeva’s
handbooks, as well as her students’ memories, the article presents a step by step methodology of training
the academic singers. Mirzoeva’s professional experience demonstrates her loyalty to the traditions
of Russian vocal school and her methods remain up-to-date for the modern educational practice.
Keywords: M. M. Mirzoeva, principles, methods, vocal pedagogy, singers, teaching and training,
traditions, Russian vocal school.

Стулова Галина Павловна, доктор педагогических наук, профессор кафедры музыкально-исполнительского
искусства в образовании Московского педагогического государственного университета
e-mail: stulova.galina@mail.ru
Stulova Galina P., ScD in Education, Professor, Music and Performing Arts Department, Moscow State University
of Education
e-mail: stulova.galina@mail.ru

ПРИМЕНЕНИЕ АУТЕНТИЧНЫХ МАТЕРИАЛОВДЛЯ АВТОНОМНОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ

И. И. Игнатенко

Аннотация. Автономия подразумевает способность студентов брать на себя ответствен-
ность за свое обучение, принимать самостоятельные решения, активно использовать ресурсы,
осмыслять материал. Автономные студенты успешно занимаются в центрах самостоятель-
ного доступа, ведут языковые словари, анализируют свои успехи с помощью записей в учебных
дневниках, принимают активное участие в проектной деятельности с привлечением матери-
алов из Интернета. Темами самостоятельно подготовленных выступлений становятся био-
графии писателей, пройденные дистанционные курсы, аутентичные рассказы. Использование
аутентичных материалов в обучении автономных студентов содействует формированию
дружелюбного отношения к инокультурным ценностям; формированию личностной позиции
в восприятии глобального мира; совершенствованию национального самосознания на основе
знакомства с образцами мировой литературы; развитию навыков оперирования структура-
ми и единицами аутентичных материалов.
Ключевые слова: ответственность за свое обучение, автономные студенты, привлечение
материалов из Интернета, аутентичные рассказы, словари и учебные дневники.

THE USE OF AUTHENTIC MATERIALS FOR AUTONOMOUS STUDENT LEARNING

I. I. Ignatenko

Abstract. Autonomy implies the ability of students to take responsibility for their education, make
independent decisions, actively use resources, and comprehend the material. Autonomous students
successfully engage in self-access language learning centers, conduct glossaries, analyze their successes
with the help of entries in their journals, take active part in project activities with the involvement of
materials from the Internet. The themes of self-prepared speeches are biographies of writers, distance
courses, authentic stories. The use of authentic materials in teaching autonomous students promotes
the formation of a friendly attitude towards foreign cultural values; the formation of a personal position
in the perception of the global world; the improvement of national self-awareness on the basis of
familiarity with the samples of world literature; the development of skills in operating structures and
units of authentic materials.
Keywords: responsibility for their own training, autonomous students, using materials from the Internet,
authentic stories, glossaries and educational diaries.

Игнатенко Ирина Ивановна, доктор педагогических наук, доцент, профессор кафедры иностранных языков
Московского педагогического государственного университета
e-mail: irina_lingva@mail.ru
Ignatenko Irina I., ScD in Education, Associate Professor, Professor, Foreign Languages Department, Moscow
State University of Education
e-mail: irina_lingva@mail.ru

ОВЛАДЕНИЕ ТЕХНИКОЙ И ТЕХНОЛОГИЕЙ ЖИВОПИСИ КАК ЭФФЕКТИВНОЕ СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ КАЧЕСТВА
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ПОДГОТОВКИ МАГИСТРОВ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ УНИВЕРСИТЕТЕ

С. Г. Брызгалова, А. А. Унковский

Аннотация. Статья посвящена вопросам изучения студентами магистратуры педагогиче-
ских университетов профессиональных методов и технических приемов живописи с целью ис-
пользования их в творческой работе в различных видах и жанрах живописи. Авторами рассма-
тривается значение практического овладения техническими навыками в передаче натуры при
решении студентами колористических задач.
В статье представлены результаты проектирования спецкурса «История, техника и тех-
нология масляной живописи», реализующего междисциплинарные подходы в высшем художе-
ственно-педагогическом образовании и позволяющего студентам магистратуры исследовать
проблемы, которые являются общими как для истории живописи, так и для профессиональной
художественной практики.
Авторами обращается внимание на необходимость развития способности целостного ху-
дожественного восприятия во взаимосвязи с овладением профессиональным использованием
средств живописи. Подчеркивается целесообразность изучения техники живописи в контек-
сте ее исторического развития. Раскрыта зависимость качества профессиональной художе-
ственной подготовки магистров от использования в учебном процессе эффективных методов
освоения техники, приемов и средств живописи старых мастеров.
Ключевые слова: художественно-педагогическое образование, магистратура, междисципли-
нарный подход, технология масляной живописи, техника живописи, мастерство, колорит,
целостность восприятия, красочный материал, изобразительные средства, качество художе-
ственной подготовки, приемы живописи старых мастеров.

MASTERING THE TECHNIQUE AND TECHNOLOGY OF PAINTING AS AN EFFECTIVE INSTRUMENT OF DEVELOPING THE QUALITY OF PROFESSIONAL ARTISTIC TRAINING FOR MASTERS IN THE PEDAGOGICAL UNIVERSITY

S. G. Bryzgalova, A. A. Unkovskiy

Abstract. The article deals with the issue of studying professional methods and techniques in painting
by master students of pedagogical universities for using them in creative work in various types and
genres of painting. The authors consider the importance of mastering the technical skills in reproducing
the nature by students when dealing with color problems.
The article presents the results of designing a special course “History, technique and technology of oil
painting” which implements the interdisciplinary approaches in the higher artistic and pedagogical
education and allows master students to study the problems that are common both for the history of
painting and for the professional artistic practice.
The article elaborates on the need of developing the ability of holistic artistic perception while mastering
the professional use of painting tools. The expediency of studying the technique of painting in
the context of its historical development is emphasized. The dependence of the quality of professional
artistic training of masters on the use of effective methods of mastering the techniques and means of
painting of old masters in the educational process is revealed.
Keywords: artistic and pedagogical education, master’s degree program, interdisciplinary approach,
oil painting technology, painting technique, craftsmanship, coloration, integrity of perception, colorful
material, pictorial means, quality of artistic training, painting techniques of old masters.

Брызгалова Светлана Геннадьевна, кандидат педагогических наук, доцент Московского педагогического
государственного университета
e-mail: rudnev-ivan@ya.ru
Bryzgalova Svetlana G., PhD in Education, Associate Professor, Moscow State University of Education
e-mail: rudnev-ivan@ya.ru
Унковский Андрей Алексеевич, заслуженный работник культуры Российской Федерации, кандидат педагогических
наук, профессор Московского педагогического государственного университета
e-mail: bsg_69@mail.ru
Unkovskiy Andrey A., Honored Cultural Worker of the Russian Federation, PhD in Education, Professor, Moscow
State University of Education
e-mail: bsg_69@mail.ru

ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ КОМПЛЕКСЫ МОСКВЫ: УДАЛОСЬ ЛИ СОЗДАТЬ НОВЫЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ СВЯЗИ?

Е. Н. Куксо

Аннотация. При реорганизации школ Москвы в территориальные образовательные комплек-
сы, несомненно, изменились как многие внутренние формальные процедуры, так и структуры
неформальных профессиональных взаимодействий педагогов и администрации. При этом об-
зор исследований показывает, что именно профессиональные связи между педагогами явля-
ются одним из важных факторов повышения качества преподавания. В данном исследовании
на примере кейсов двух образовательных комплексов при помощи метода сетевого анализа
показываются особенности профессиональных и личных взаимодействий между педагогами
внутри отдельных подразделений территориального образовательного комплекса, роль руко-
водителей школьных методических объединений и администрации.
Ключевые слова: территориальные образовательные комплексы, профессиональные взаимо-
действия, сетевой анализ, методическая работа, профессиональное развитие педагогов.

TERRITORIAL EDUCATIONAL COMPLEXES IN MOSCOW: DID THEY MANAGE TO CREATE NEW PROFESSIONAL TIES?

K. M. Kukso

Abstract. The reorganization of Moscow schools in the territorial educational complexes led to major
changes both in formal procedures and informal professional interactions among teachers. Research
review on educational development shows that professional interactions are one of the key factors of
school improvement. The article analyzes two cases of territorial educational complexes in Moscow.
Based on the social network analysis data, professional interaction structures of teachers and formal
leaders are shown in the article.
Keywords: Territorial educational complexes, professional interactions, social network analysis,
methodological work, professional development of teachers.

Куксо Екатерина Николаевна, аспирант Института образования Национального исследовательского университета
Высшая школа экономики
e-mail: kkukso@yandex.ru
Kukso Katsiaryna M., Post-graduate student, Institute of Education, National Research University, Higher School
of Economics
e-mail: kkukso@yandex.ru

РОЛЬ КУРАТОРА В ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЕ ВОЕННОГО ВУЗА ВОЙСК НАЦИОНАЛЬНОЙ ГВАРДИИ

Р. Г. Свердев

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема совершенствования воспита-
тельной деятельности куратора подразделения в военном вузе войск национальной гвар-
дии на примере Саратовского военного Краснознаменного института войск национальной
гвардии Российской Федерации. Изучаются основы существующей воспитательной систе-
мы в военном вузе, и в частности деятельности кураторов подразделения, как связующе-
го звена во взаимоотношениях курсанта с образовательной средой военного вуза.
Проводится исследование проблемных вопросов, возникающих в работе кураторов курсантских
подразделений, анализируются результаты деятельности кураторов курсантских подразделе-
ний в военном вузе войск национальной гвардии, изучается успешный опыт работы кураторов.
Ключевые слова: куратор, воспитательная деятельность, воспитательная система военно-
го вуза, курсант, работа куратора, воспитательные технологии, задачи куратора, воспита-
тельная работа, курсантские подразделения, профессиональное мастерство.

CURATOR`S ACTIVITY IN THE EDUCATIONAL SYSTEM OF MILITARY INSTITUTE OF NATIONAL GUARD TROOPS

R. G. Sverdev

Abstract. This article deals with the issue of improvement curator’s educational activity at the military
institute department on the example of Russia`s National Guard Troops. The bases of the existing
educational system in the military higher education institution, and in particular the activity of curators
as a link in the relationship between the cadet and the educational environment of the military
high school are studied. The study of problem issues arising in the work of curators is being conducted,
the results of curators’ activities in cadets divisions in the military high school of the troops of National
Guard are analyzed, and the successful experience of curators’ activity is studied.
Keywords: curator, educational activity, educational system of military institute, cadet, curator’s
work, educational technology, curator’s task, educational work, cadet division, professional skills.

Свердев Роман Геннадиевич, адъюнкт очной адъюнктуры Саратовского военного Краснознаменного института
войск национальной гвардии России, майор
e-mail: rsverdev@mail.ru
Sverdev Roman G., Full time post graduate military student, Saratov Military Red Banner Institute of Russian
National Guard Troops, major
e-mail: rsverdev@mail.ru

ОРГАНИЗАЦИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ ХИМИКО-БИОЛОГИЧЕСКОГО ОТДЕЛЕНИЯ СПЕЦИАЛИЗИРОВАННОГО УЧЕБНО-НАУЧНОГО ЦЕНТРА МГУ

А. А. Астахова, А. П. Дегтярева, О. В. Колясников,
Е. А. Менделеева, Н. И. Морозова, М. Г. Сергеева, А. С. Сигеев

Аннотация. Исследовательская деятельность обучающихся химико-биологического отделения
Специализированного учебно-научного центра (СУНЦ) МГУ системно развивается более де-
сяти лет. Деятельность базируется на поддержке со стороны педагогического коллектива
кафедр химии и биологии СУНЦ МГУ, а также на прочных связях с факультетами МГУ и
научно-исследовательскими организациями. Обучающиеся проходят полный цикл выполнения
исследовательской работы, от выбора темы до защиты работы. Авторы лучших работ полу-
чают возможность публикации и представления работы на конференциях. Высокий уровень
выполнения работ подтверждается успешными результатами выступления обучающихся на
конкурсах проектных и исследовательских работ. Как показывает проведенный нами анализ
публикационной активности выпускников в библиографической системе ИСТИНА, опыт ис-
следовательской деятельности в средней школе упрощает последующее подключение к научной
деятельности во время обучения в МГУ.
Ключевые слова: исследовательская деятельность, взаимодействие «школа – вуз», публика-
ционная активность, ранний старт в науку.

ORGANIZATION OF RESEARCH ACTIVITY OF HIGH SCHOOL STUDENTS AT CHEMISTRY AND BIOLOGY DEPARTMENT OF THEADVANCED EDUCATIONAL SCIENTIFIC CENTER MSU

A. A. Astakhova, A. P. Degtyareva, O. V. Koliasnikov,
E. A. Mendeleeva, N. I. Morozova, M. G. Sergeeva, A. S. Sigeev

Abstract. Research activity of high school students of chemistry and biology department of the
Advanced Educational Scientific Center (AESC) MSU has been regularly developing for more than ten
years. The activity is based on the support of teachers of departments of chemistry and biology, and
on the interaction with the MSU faculties and research institutes. The students perform the full cycle
of research work beginning from the choice of topic to the defense of the course paper. The authors of
the best researches have a possibility to publish it and to present it at the conferences. A high level of
the research work is confirmed by successful results of students’ performance at scientific conferences.
As our monitoring of publication activity of AESC alumni in ISTINA bibliographic system shows,
the experience of research activity at the level of high school simplifies the consequent participation in
research work during the study in MSU.
Keywords: research work, interaction of schools and universities, publication activity, early start into
the science.

Астахова Алина Анатольевна, кандидат биологических наук, ассистент кафедры биологии Специализированного
учебно-научного центра (факультета) – школы-интерната имени А. Н. Колмогорова Московского
государственного университета имени М. В. Ломоносова (СУНЦ МГУ)
e-mail: alina_astakhova@yahoo.com
Astakhova Alina A., PhD in Biology, Assistant, Biology Department, Advanced Educational Scientific Center
(faculty) – Kolmogorov boarding school, Lomonosov Moscow State University (AESC MSU)
e-mail: alina_astakhova@yahoo.com
Дегтярева Анна Павловна, ассистент кафедры физики СУНЦ МГУ
e-mail: degtyareva_anna7@mail.ru
Degtyareva Anna P., Assistant, Physics Department, AESC MSU
e-mail: degtyareva_anna7@mail.ru
Колясников Олег Владимирович, ассистент кафедры химии СУНЦ МГУ
e-mail: olkol@aesc.msu.ru
Koliasnikov Oleg V., Assistant, Chemistry Department, AESC MSU
e-mail: olkol@aesc.msu.ru
Менделеева Екатерина Александровна, кандидат химических наук, доцент кафедры химии СУНЦ МГУ
e-mail: mendeleeva@yandex.ru
Mendeleeva Ekaterina A., PhD in Chemistry, Associate Professor, Chemistry Department, AESC MSU
e-mail: mendeleeva@yandex.ru
Морозова Наталья Игоревна, кандидат химических наук, заведующий кафедрой химии СУНЦ МГУ
e-mail: svireppka@yandex.ru
Morozova Natalia I., PhD in Chemistry, Chairperson, Chemistry Department, AESC MSU
e-mail: svireppka@yandex.ru
Сергеева Марина Глебовна, доктор химических наук, заведующий кафедрой биологии СУНЦ МГУ
e-mail: mg.sergeeva@gmail.com
Sergeeva Marina G., ScD in Chemistry, Chairperson, Biology Department, AESC MSU
e-mail: mg.sergeeva@gmail.com
 Сигеев Александр Сергеевич,  кандидат химических наук, старший преподаватель кафедры химии СУНЦ МГУ
e-mail: sigeev@gmail.com
Sigeev Alexander S., PhD in Chemistry, Senior Teacher, Chemistry Department, AESC MSU
e-mail: sigeev@gmail.com

О РОЛИ НОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В СИСТЕМЕ ОЦЕНИВАНИЯ ОБУЧАЮЩИХСЯ

В. А. Литвинов, Л. М. Осинцева

Аннотация. Объектом исследования является организация образовательного процесса в усло-
виях современного информационного общества. Предметом исследования является роль элек-
тронной информационно-образовательной среды в повышении мотивации обучающихся. На
основе системного анализа результатов работ других авторов и собственных исследований
сделаны выводы о необходимости комплексного использования информационных ресурсов для
отражения результатов освоения учебных дисциплин и портфолио обучающихся для повыше-
ния их мотивации в обучении.
Ключевые слова: состязательность в образовании, портфолио обучающегося, стимулирова-
ние обучения, электронная образовательная среда.

THE ROLE OF NEW TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF EVALUATION OF STUDENTS

V. A. Litvinov, L. M. Osintceva

Abstract. The object of investigation is the organization of educational process in conditions of modern
information society. The subject of research is the role of electronic information and educational
environment in increasing the motivation of students. On the basis of system analysis of the results of
other authors’ works and own research conclusions are made about the necessity of a comprehensive
use of information resources to reflect the learning results of the educational disciplines and a portfolio
of students to increase their motivation in education.
Keywords: competitiveness in education, student’s portfolio, stimulating the learning, e-learning
environment.

Литвинов Владимир Андреевич, кандидат физико-математических наук, доцент, начальник кафедры информатики
и специальной техники Барнаульского юридического института МВД России
e-mail: lva201011@yandex.ru
Litvinov Vladimir A., PhD in physics and mathematics, associate Professor, head of the Department of Informatics
and special equipment, Barnaul law Institute of MIA of Russia
e-mail: lva201011@yandex.ru
Осинцева Людмила Михайловна, преподаватель кафедры информатики и специальной техники Барнаульского
юридического института МВД России
e-mail: osinal77@mail.ru
Osintceva Ludmila M., Lecturer, Informatics and special equipment Department, Barnaul law Institute of MIA of Russia
e-mail: osinal77@mail.ru

СОЦИАЛИЗАЦИЯ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА В ПЕРИОД АДАПТАЦИИ

М. А. Колокольцева, М. М. Янченко

Аннотация. В статье анализируются особенности социализации выпускников сельских школ
к образовательной среде колледжа в период адаптации. В результате анализа понятия «со-
циализация» с позиций субъект-объектного подхода выявлено, что социальная адаптация им-
плицитно включена в процесс социализации, является неотъемлемой ее частью. Рассмотрение
социализации через призму субъект-субъектного подхода позволило понять, что необходимо ор-
ганизовывать деятельность, в которой студент занимал бы субъектную позицию, то есть ак-
тивную, осмысленную, для которой характерно принятие цели, возможность свободы выбора,
проявления творческого подхода, достижение социально и личностно значимых целей. Рассма-
тривая специфику приспособительных механизмов социализации применительно к конкрет-
ным условиям среднего профессионального заведения, авторы выделяют группу выпускников 9-х
классов сельских школ, имеющих повышенный риск дезадаптации к новым условиям обучения.
На основе обобщения практического опыта выделяются три группы специфических трудностей
студентов, выпускников сельских школ, в период адаптации: организационно-бытовые, социо-
культурно-коммуникативные, трудности в самостоятельной регуляции учебной деятельно-
сти. Авторы предлагают осуществлять процесс социализации студентов в период адаптации
поэтапно. На первом этапе, диагностическом, социальный педагог организует сбор анкетных
данных, сведений о социальном положении семьи студента, проводит психолого-педагогическую
диагностику особенностей личности первокурсника. Используя методы анализа, наблюдения,
беседы, опроса (методика «Оценка коммуникативных и организаторских склонностей в процессе
первичной профконсультации» В. В. Синявского и Б. А. Федоришина), социометрии, эксперт-
ной оценки, социальный педагог совместно с психологом и преподавателями определяют инди-
видуальную траекторию социального развития первокурсника в период адаптации. На втором,
процессуально-содержательном, ведущими методами были выбраны ситуации успеха и включе-
ние в социально значимую деятельность и творчество. Использовалась также технология со-
циального проектирования, «равный обучает равного», деловые игры, тренинги и практикумы
«Семейная экономика», «Планирование личного бюджета студента». На третьем этапе, реф-
лексивном, осуществляется контрольная диагностика, отражающая результативность соци-
ально-педагогической деятельности по социализации студентов колледжа в период адаптации.
Ключевые слова: социализация, адаптации, студенты из сельских школ, воспитанники дет-
ских домов, студенты с ОВЗ, этапы проектирования социально значимых проектов, проекты
социализации.

SOCIALIZATION OF COLLEGE STUDENTS IN THE ADAPTATION PERIOD

M. A. Kolokoltseva, M. M. Yanchenko

Abstract. The article analyzes the features of socialization of graduates of rural schools to the educational
environment of the college during the period of adaptation. As a result of the analysis of the
concept of socialization from the perspective of the subject-object approach, it is revealed that social
adaptation is implicitly included in the process of socialization, is an integral part of it. Consideration
of socialization through the prism of the subject-subject approach made it possible to understand that
it is necessary to organize activities in which the student would occupy a subjective position, i.e. active,
meaningful, which is characterized by the adoption of the goal, the possibility of freedom of choice,
the manifestation of a creative approach, the achievement of socially and personally significant goals.
Considering the specificity of the adaptive mechanisms of socialization in relation to the specific conditions
of the secondary vocational institution, the authors identify a group of graduates of the 9th
grade of rural schools who have an increased risk of dis-adaptation to new learning conditions. On
the basis of the generalization of practical experience, three groups of specific difficulties for studentsand graduates of rural schools are singled out during the period of adaptation: organizational and
common, sociocultural and communicative, difficulties in the independent regulation of educational
activity. The authors propose to implement the process of socialization of students in the period of adaptation
in stages. At the first stage, the diagnostic, social teacher organizes the collection of personal
data, information about the social situation of the student’s family, conducts psychological and pedagogical
diagnostics of the personality characteristics of the freshman. Using the methods of analysis,
observation, conversation, questioning (the method „Assessment of communicative and organizational
inclinations in the process of primary professional counseling” by V. V. Sinyavsky and B. A. Fedorishin),
socio-metrics, peer review, the social pedagogue together with the psychologist and teachers
determine the individual trajectory of the social Development of freshman in the period of adaptation.
At the second stage, process-based, leading methods, success situations and inclusion in socially significant
activities and creativity have been chosen. Social design technology, „peer educators,” business
games, trainings and workshops „Family Economics”, „Planning a Student’s Personal Budget.” were
also used. At the third stage, reflexive, control diagnostics is carried out, reflecting the effectiveness of
social and pedagogical activity in the socialization of college students during the period of adaptation.
Keywords: socialization, adaptation, students from rural schools, pupils of orphanages, students
with disabilities, stages of designing socially significant projects, socialization projects.

Колокольцева Марионелла Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры социальной педагогики
и психологии Астраханского государственного университета
e-mail: marionella68@mail.ru
Kolokoltseva Marionella A., PhD in Education, Associate Professor, Social Pedagogy and Psychology Department,
Astrakhan State University
e-mail: marionella68@mail.ru
Янченко Мария Михайловна, социальный педагог Технического колледжа Астраханского государственного
университета
e-mail: yanchenko0707@yandex.ru
Yanchenko Maria M., Social teacher, Technical College, Astrakhan State University
e-mail: yanchenko0707@yandex.ru

УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

О. Н. Бухов

Аннотация. В данной статье представлена актуальность проблемы развития творческих
способностей студентов в их учебной деятельности; показано соотношение понятий «твор-
чество» и «творческие способности». Рассмотрены условия поэтапного развития творческих
способностей, связанные с выработкой у студентов стремления к проявлению собственной
инициативы, готовности действовать в нестандартных ситуациях, наполнять личностны-
ми смыслами знания и умения. Представлен практический опыт реализации «ступенчатой»
системы условий на занятиях по психологии и этики профессиональной деятельности. Описа-
ны выявленные результаты уровневого развития творческих способностей студентов.
Ключевые слова: развитие творческих способностей, педагогические условия, творчество,
уровни развития творческих способностей, практическая деятельность, интерес к творчеству.

CONDITIONS OF DEVELOPMENT CREATIVE ABILITIES OF STUDENTS IN EDUCATIONAL ACTIVITY

O. N. Bukhov

Abstract. This article presents the relevance of the problem of development creative abilities of students
in their learning activities. It shows the relationship of concepts „creativity” and „creative abilities”.
The article considers the terms for the gradual development of creative abilities connected with
the elaboration of students’ desire to manifest their own initiative, readiness to act in non-standard
situations, to fill knowledge and skills with personal senses. It provides practical experience in implementation
of the „step” system conditions on employment on psychology and ethics of professional activity
and reveals the identified results of level of development of creative abilities of students.
Keywords: development of creative abilities, pedagogical conditions, creativity, levels of creativity
development, practical activity, interest in creativity.

Бухов Олег Николаевич, аспирант кафедры психологии высшей школы и информационных образовательных
технологий Алтайского государственного университета
e-mail: pchela0330@mail.ru
Bukhov Oleg N., Post-graduate student, Psychology Department, Higher School of information and educational
technologies, Altai State University
e-mail: pchela0330@mail.ru

РОЛЬ СЛОВООБРАЗОВАНИЯ В ФОРМИРОВАНИИ ОРФОГРАФИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У ИНОСТРАННЫХ УЧАЩИХСЯ

Е. Б. Демидова, Ю. Б. Мартыненко

Аннотация. Статья посвящена роли словообразования в формировании орфографических
навыков у иностранных учащихся. Проблему формирования орфографических навыков у ино-
странных учащихся можно отнести к одной из наиболее актуальных в современной методи-
ке преподавания русского языка как иностранного. Методические исследования последних лет
убедительно показали необходимость создания при обучении русского языка как иностранного
общей ориентировочной основы действия, то есть раннего системного представления языко-
вого материала. В связи с этим разработка проблемы когнитивного стиля учащихся должна
стать актуальной задачей теории и практики преподавания русского языка как иностран-
ного. Системная работа в области словообразования даст возможность не только структу-
рировать имеющиеся отрывочные знания учащихся об отдельных продуктивных моделях, но и
проводить целенаправленную работу в области развития у иностранных учащихся глубоких
орфографических навыков.
Ключевые слова: орфография, словообразование, орфографические умения, принципы русской
орфографии, иностранные учащиеся.

THE ROLE OF WORD BUILDING IN FORMING THE SPELLING SKILLS OF FOREIGN STUDENTS

E. B. Demidova, Ju. B. Martynenko

Abstract. The article deals with the role of word building in the formation of spelling skills of foreign
students. The process of mastering Russian spelling skills by foreign students has its own peculiarities.
Recent methodological study has convincingly shown the need of creating general approximate basis of
actions, that is early system representation of the language material. In this regard development of the
problem of cognitive style of pupils has to become an urgent task of the theory and practice of teaching
Russian as a foreign language. System work in the field of word building will give the chance not only
to structure the available sketchy knowledge of pupils of separate productive models, but also to carry
out purposeful work in the field of development of pupils’ deep spelling skills
Keywords: spelling, word building, spelling skills, principles of Russian orthography, foreign students.

Демидова Елена Борисовна, кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка как иностранного
Московского педагогического государственного университета
e-mail: lena2707@yandex.ru
Demidova Elena B., PhD in Philology, Associate professor, Russian as a Foreign Language Department, Moscow
State University of Education
e-mail: lena2707@yandex.ru
Мартыненко Юлия Борисовна, кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры русского языка
как иностранного Московского педагогического государственного университета
e-mail: yliam@yandex.ru
Martynenko Julia B., PhD in Philology, Associate professor, Russian as a Foreign Language Department, Moscow
State University of Education
e-mail: yliam@yandex.ru

РАЗВИТИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИК У НИЗКОУСПЕВАЮЩИХ ОБУЧАЮЩИХСЯ НАЧАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

А. В. Майстренко

Аннотация. Статья посвящена сравнительному анализу данных, полученных в ходе реали-
зации психолого-педагогической программы по развитию психологических характеристик у
низкоуспевающих учащихся начальных классов. В работе представлены результаты форми-
рующей работы, направленной на повышение успеваемости обучающихся. В статье рассма-
триваются психологические характеристики произвольности, внутреннего плана действия
и рефлексии, доказывается их взаимосвязь с успеваемостью младших школьников. Автор раз-
вивает идею изучения психологических характеристик учащихся начального образования. Тео-
ретическая значимость работы заключается в том, что его результаты подтверждают по-
ложения и методы, применяемые в педагогической психологии по развитию субъектов учебной
деятельности и позволяют осуществить более широкий подход к решению проблемы успевае-
мости среди учащихся начального образования.
Практическая значимость работы заключается в применении полученных результатов с
целью повышения качества начального образования, использования программы целенаправлен-
ного развития низкоуспевающих обучающихся.
Результаты исследования помогут психологам, учителям начального образования, воспитате-
лям обеспечить индивидуальный подход к каждому ученику, а также послужат в качестве теоре-
тико-методической помощи при разработке дополнительных программ, направленных на развитие
психологических характеристик, определяющих успешность учебной деятельности обучающихся.
Ключевые слова: развитие, младшие школьники, психологические характеристики, произ-
вольность, внутренний план действий, рефлексия, академическая успеваемость, внимание,
память, мышление.

DEVELOPMENT OF PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF STUDENTS WITH LOW ACADEMIC ACHIEVEMENT ENROLLED IN PRIMARY SCHOOLS

A. V. Maistrenko

Abstract. The article deals with the comparative analysis of data obtained during the implementation
of psycho-pedagogical program for the development of psychological characteristics of primary
school students. The article presents the results of the formative work aimed at improving the academic
achievement of students with low results. The article examines psychological characteristics
of self-regulation, internal action plan and reflection and prove their relationship with academic
achievement of primary school students. The author develops an idea of studying the psychological
characteristics of primary school students. The theoretical significance of the work lies in the fact
that the results confirm the assumptions and methods used in educational psychology with the aim
of development of subjects of educational activity. The practical significance of the work is in the
application of the obtained results with the aim of improving the quality of primary education, useof programs of targeted development of low achiever. The results of study allow a more broad approach
to solving the problem of academic achievement among elementary school students
The practical significance of the work lies in the application of the results to improve the quality of primary education,
use of programs of targeted development of students with low academic performance.
Results of the study will help psychologists, teachers of primary education, tutors to provide individual approach
to each pupil and also as a teoretical-methodical help when developing additional programs aimed
at the development of psychological characteristics defining success of educational activity of students.
Keywords: development, primary school students, psychological characteristics, self-regulation, internal
action plan, reflection, academic achievement, attention, memory, thinking.

Майстренко Анастасия Викторовна, аспирант кафедры общей и прикладной психологии Ленинградского
государственного университета им. А. С. Пушкина, Санкт-Петербург
e-mail: nasties26@gmail.com
Maistrenko Anastasia V., post-graduate student, General and applied psychology Department, A. S. Pushkin
Leningrad State University, Saint Petersburg
e-mail: nasties26@gmail.com

МЕТОДИКА И СОДЕРЖАНИЕ ТРЕНИРОВОЧНОГО ПРОЦЕССА ЮНЫХ ХОККЕИСТОВ В ВОЗРАСТЕ 9–12 ЛЕТ

А. Н. Гарифулин

Аннотация. Учет показателей физического развития и физической подготовленности по-
зволяет давать объективную информацию о состоянии юных спортсменов, которую сле-
дует учитывать при составлении тренировочного процесса и комплектации команды.
Изучено влияние тренировок на физическое развитие юных хоккеистов в трехгодичном
макроцикле тренировочного процесса по данным антропометрии и состоянию физической
подготовленности и функциональных возможностей организма. На основе полученных ре-
зультатов разработана методика тренировки юных хоккеистов с учетом возраста, фи-
зического развития, функциональных резервов сердечно-сосудистой системы и физической
подготовленности.
Ключевые слова: юные хоккеисты, методика тренировочного процесса, трехгодичный трени-
ровочный цикл, физическое развитие, физические качества, функциональные резервы.

METHODOLOGY AND CONTENT OF THE TRAINING PROCESS OF YOUNG HOCKEY PLAYERS AGED 9–12

A. N. Garifulin

Abstract. Taking into account the indicators of physical development and fitness allows to give objective
information about the health state of young athletes which should be considered while planning
the training process and team making. The article provides information on the influence of trainings
on physical development of young hockey players in a three-year macrocycle of training process according
to anthropometry and to the condition of physical fitness and functionality of an organism. Based
on the received results an advanced technique of training young athletes taking into account age,
physical development, functional reserves and physical fitness is developed.
Keywords: young hockey players, methodology of training process, three-year training cycle, physical
development, physical qualities, functional reserves.

Гарифулин Артем Николаевич, аспирант кафедры медико-биологических основ спорта Ярославского государственного
педагогического университета им. К. Д. Ушинского
e-mail: Dirty_harry90@mail.ru
Garifulin Artem N., Post-graduate student, Medical and biological bases of sport Department, K. D. Ushinsky
Yaroslavl State Pedagogical University
e-mail: Dirty_harry90@mail.ru

СТРАТЕГИЯ РАЗВИТИЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ КАК ПРИОРИТЕТНОГО НАПРАВЛЕНИЯ РАННЕЙ
ПРОФОРИЕНТАЦИИ И ПРЕДПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ШКОЛЬНИКОВ

М. В. Аргунова, А. Ю. Лукьянов

Аннотация. Рассмотрены особенности традиционного (поддерживающего) и инновационно-
го (опережающего) образования – образования в интересах устойчивого развития; обозначе-
ны перспективы развития экологического образования для реализации модели экологически
устойчивого развития страны. Разработана методическая структурно-функциональная мо-
дель, включающая методологический, содержательный, целевой, мотивационно-ценностный,
деятельностный (технологический), результативно-оценочный компоненты. Рассматривае-
мая модель направлена на формирование ключевых образовательных компетенций и ориен-
тирована на формирование у школьников экологически грамотного поведения в повседневной и
будущей профессиональной деятельности.
Ключевые слова: экологическое образование для устойчивого развития, модель экологиче-
ски устойчивого развития, готовность к профессиональным экологически ориентированным
действиям.

STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF ECOLOGICAL EDUCATION AS PRIORITY DIRECTION OF EARLY CAREER GUIDANCE AND PREVOCATIONAL TRAINING OF SCHOOL STUDENTS

M. V. Argunova, A. Yu. Lukyanov

Abstract. The article considers the prospects of traditional (supportive) and innovative (advanced)
education for the implementation of the model of ecologically sustainable development of the country. A
structurally functional model has been developed. The model includes components aimed at the formation
of key educational competencies and is focused on the formation of ecologically literate behavior
among schoolchildren in everyday and future professional activities.
Keywords: ecological education for sustainable development, model of ecologically sustainable development,
readiness for the professional ecologically oriented actions.

Аргунова Марина Вячеславовна, профессор Московского института открытого образования
e-mail: m.v.argunova@gmail.com
Argunova Marina V., Professor, Moscow Institute of Open education
e-mail: m.v.argunova@gmail.com
Лукьянов Алексей Юрьевич, аспирант Московского института открытого образования
e-mail: alexarzamas@yandex.ru
Lukyanov Aleksey Yu., post-graduate student, Moscow Institute of Open education
e-mail: alexarzamas@yandex.ru

ЯЗЫКОВОЕ ОБРАЗОВАНИЕ СТУДЕНТОВ И ИНФОРМАЦИОННАЯ СРЕДА: О ФЕНОМЕНЕ СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЕЙ В КУРСЕ СОЦИОЛИНГВИСТИКИ

Н. Е. Синичкина

Аннотация. В статье анализируется содержательный компонент современного курса социолингви-
стики в связи с трансформацией коммуникативного пространства под влиянием social media. Фено-
мен социальных сетей соотносится с социолингвистическим понятием «среда употребления языка».
Постулируется необходимость формирования языковой, лингвистической, коммуникатив-
ной и культуроведческой компетенций студентов в процессе освоения данной темы. Актуали-
зируются идеи языкового образования академика Т. Г. Рамзаевой в контексте высшей школы.
Описывается специфика организации познавательной деятельности студентов в ходе осво-
ения ими интернет-коммуникации посредством социальных сетей. Предлагается комплекс
языковых и коммуникативно-речевых задач, последовательно ведущих к формированию пред-
ставлений студентов о социальных сетях как специфической форме коммуникации, оказыва-
ющей воздействие на языковую ситуацию в современном обществе.
Ключевые слова: социолингвистика, языковая ситуация, культура речи, среда употребления
языка, интернет-коммуникация, социальные сети, контекстное обучение, языковое образова-
ние как лингвометодическая категория.

LANGUAGE EDUCATION OF STUDENTS AND THE INFORMATIONAL ENVIRONMENT: ON THE PHENOMENON OF SOCIAL NETWORKS IN THE COURSE OF SOCIOLINGUISTICS

N. E. Sinichkina

Abstract. The article analyses a component of the modern sociolinguistics course in relation to
the transformation of the communicative space under the influence of social media. The phenomenon
of social networks is correlated with the sociolinguistic term “environment of language use”.
The necessity of forming language, linguistic, communicative and cultural competences of students in
the process of them mastering this topic is postulated. The ideas of the language education of Ramzaeva
are being analysed in the context of higher education. The specifics of educational activity of students
in the course of them mastering Internet communications through social networks are described.
A complex of linguistic and communicative-speech tasks, consistently leading to the formation of students’
understanding of social networks as a specific form of communication, which has an impact on
the language situation in the modern society, is proposed.
Keywords: sociolinguistics, language situation, culture of speech, the environment of language usage,
internet communication, social networks, context learning, language education as a linguistik category.

Синичкина Наталия Евгеньевна, доктор педагогических наук, кандидат филологических наук профессор кафедры
педагогики и философии образования Русской христианской гуманитарной академии, г. Санкт-Петербург
e-mail: natalia.sinichkina@gmail.com
Sinichkina Natalia Е., ScD in Education, PhD in Philology, Professor, Pedagogy and philosophy of education
Department, Russian Christian Humanitarian Academy, Saint Petersburg
e-mail: natalia.sinichkina@gmail.com

ЗАНЯТИЯ В СПОРТИВНЫХ СЕКЦИЯХ КАК ФАКТОР, ВЛИЯЮЩИЙ НА УСПЕШНУЮ САМОРЕАЛИЗАЦИЮ ПОДРОСТКА

Д. М. Калугин

Аннотация. Реализация потенциала личности является одной из актуальных потребно-
стей человека. Самореализация является и процессом, и результатом осознанного выбора
личностью средств самоосуществления, позволяющих ему реализовать природный потенци-
ал в деятельности. В подростковом возрасте самореализация имеет свою специфику. По-
требность занять значимое место в социуме для этого этапа развития становится ярко
выраженной, поэтому школьники, чьи представления о нравственных нормах находят-
ся в стадии формирования, могут приобрести привычку асоциального поведения.
Во избежание этого целесообразно педагогическое сопровождение самореализации, в ходе
которого учащимся будут продемонстрированы примеры социально одобряемых видов дея-
тельности. Один из таких видов деятельности – двигательная активность, осуществляе-
мая в рамках спортивных секций. Как тип первичного объединения физкультурно-спортив-
ной направленности, функционирующего на базе образовательной организации, спортивная
секция дает возможность для самореализации детям, подросткам, юношеству.
Самореализация в условиях секции представляет собой самоосуществление личности через
выполнение нормативов, достижение обозначенных тренером-педагогом результатов путем
самосовершенствования личности в рамках одного или нескольких видов спорта. Движу-
щей силой, стимулирующей к деятельности, является волевая активность занимающегося,
проявляющаяся в целеустремленности, самостоятельности, инициативности.
Занятия подростка в секции, воспитанники которой отличаются разновозрастным соста-
вом, способствуют формированию лидерских качеств, ответственности, единения с членами
команды на основе крепких дружеских связей. Параллельно с основной задачей – развитие сило-
вых качеств, выносливости, гибкости, быстроты, ловкости – тренер-педагог решает и другие,
связанные с совершенствованием личностных качеств юных спортсменов, направленных на
командообразование.
Ключевые слова: социальная ситуация развития, личность, самореализация, самосовершен-
ствование, активность, деятельность, спортивные секции, подросток, тренер-педагог, занятия.

SPORT CLASSES AS А FACTOR INFLUENCING TEEN’S SUCCESSFUL PERSONAL FULFILLMENT

D. M. Kalugin

Abstract. Personal potential fulfillment is one of the most important needs of an individual.
It is both a process and a result of conscious choice of means that help him/her fulfill his natural
potential in activity. In teen years personal fulfillment is specific. The need to take an important
place in the society at this stage of development is very strong, that’s why school students
with undeveloped views on moral norms can acquire a habit of antisocial behavior. In order to avoid this, it’s reasonable to implement pedagogical support of personal fulfillment
when students are demonstrated examples of socially approved activities. Physical activity
within sport classes is one of them. Going in for sports facilitates development of physical qualities,
improvement of communicative skills and development of social belonging feeling.
Personal fulfillment within a sport class is a self-realization of a person through hitting qualifying
standards, achieving goals set by a coach through self-improvement of a person within one or few
kinds of sports. Determined and forceful activity of a student is the motivation that results in commitment,
self-sufficiency and proactivity.
Attending a sport class with mates of different age facilitates development of leadership qualities,
responsibility, close- friendship ties with team members. A coach is focused on both the main task – developing
strength, flexibility, agility and dexterity, and other team-building tasks concerning improvement
of personal qualities of young sportsmen.
Keywords: social development situation, personality, self-realization, self-improvement, activity, activeness,
sports sections, teenager, trainer-teacher, classes.

Калугин Дмитрий Михайлович, аспирант кафедры педагогики Башкирского государственного университета,
г. Уфа
e-mail: Kalugin-dima@bk.ru
Kalugin Dmitriy M., post-graduate student, Bashkir State University, Ufa
e-mail: Kalugin-dima@bk.ru

К ВОПРОСУ ОБ ОСОБЕННОСТЯХ РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ В ПРАКТИКАХ ВОСТОЧНЫХ ЕДИНОБОРСТВ

А. В. Сафошин, В. И. Стрелков, В. О. Агафонова

Аннотация. В статье рассмотрены практики восточных единоборств как особый вид дея-
тельности, формирующей социально одобряемый тип личности. Проанализированы и обобще-
ны результаты философских, педагогических, психологических и социологических исследований
на предмет изучения особенностей личности практикующих восточные единоборства. Пред-
ставлены сравнительные характеристики западного и славянского менталитета и их особен-
ности, которые открывают феноменологию отечественной ментальности с точки зрения
теории децентрации в рамках концепции воли. Описываются методики развития личности
средствами восточных единоборств применительно к тренировочному процессу, где учитель
априори считается носителем истины, которая должна стать достоянием ученика. В запад-
ных подходах учитель представлен в качестве инструктора, отвечающего за уровень мастер-
ства воспитанника. В отечественном – речь идет о тренере, помогающим воспитанникам
найти смысл осуществляемой деятельности, которая выступает посредником между генети-
чески врожденным и культурно приобретенным.
Ключевые слова: восточные единоборства, личностные качества, ценностные ориентации.

ISSUES OF THE PECULIARITIES OF PERSONALITY DEVELOPMENT IN MARTIAL ARTS PRACTICES

A. V. Safoshin, V. I. Srelkov, V. O. Agafonova

Abstract. The article deals with the practice of martial arts as a special type of activity that generates
socially accepted personality type. Analyzed and summarized are the results of philosophical, pedagogical,
psychological and sociological studies to explore the personality who is practicing martial arts.
The article presents comparative characteristics of Western and Slavic mentality and their features,
which offer the phenomenology of patriotic mentality in terms of de-centration theory within the concept
of will. The article describes techniques for personal development by means of martial arts for the
Eastern technology, where the teacher is a priori considered a bearer of truth, which should become the
property of the student. The teacher is presented as an instructor in charge of the skill level of trainees
and patriotic teacher helps to find meaning in the gap between innate and acquired.
Keywords: martial arts, personal qualities, value orientations.

Сафошин Александр Викторович, кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры теоретических
основ физической культуры и спорта (ТОФКиС) Института физической культуры, спорта и здоровья
Московского педагогического государственного университета
e-mail: stam67@mail.ru
Safoshin Aleksandr V., PhD in Education, Associate Professor, Professor, Theoretical bases of physical culture and
sports Department, Moscow State University of Education
e-mail: stam67@mail.ru
Стрелков Владимир Иванович, доктор психологических наук, профессор Российского государственного
социального университета, г. Москва
e-mail: arbsvi@mail.ru
Strelkov Vladimir I., ScD in Psychology, Professor, Russian State social University, Moscow
e-mail: strelckov.vladimir2017@yandex.ru
Агафонова Валентина Олеговна, магистрант первого курса Института физической культуры, спорта и здоровья
Московского педагогического государственного университета
e-mail: w.agafonova@yandex.ru
Agafonova Valentina O., post-graduate student, Institute of physical culture, sports and health, Moscow State
University of Education
e-mail: w.agafonova@yandex.ru